Det er viktig for oss at produktene du kjøper hos oss har så lang levetid som mulig. Vi tror ikke på slitasje, hvis noe er ødelagt så fikser vi det! Derfor fokuserer vi i hovedsak på å reparere skadede produkter selv, ved hjelp av en lokal håndverker nær deg eller våre leverandører. Dersom produktet ikke kan repareres, erstatter vi det selvfølgelig med et nytt produkt eller pengene tilbake.
Reklamasjon – trinn for trinn
1. Kontakt vår reklamasjonsavdeling
For å kunne klage på et produkt hos oss må du ha et kjøpsbevis, for eksempel et ordrenummer eller kvittering. Dette for å kunne bevise at produktet er kjøpt hos oss.
Kontakt oss via vår chat. Klikk på boksen nederst til høyre. Vi trenger følgende informasjon:
- Ordrenummer
- En kort beskrivelse av:
- Hva som er skadet og hvor på produktet skaden er
- Når og hvordan skaden oppstod
- På hvilken måte og hvor mye du har brukt produktet
- På hvilken måte og hvor mye du har vasket produktet
- Et bilde på skaden, og et på hele produktet
- Dine kontaktopplysninger: Navn, telefonnummer og e-postadresse
Din reklamasjon har nå startet og vi vil komme tilbake til deg så snart vi kan. Vi tilstreber alltid etter at du skal få hjelp så raskt som mulig, og vi behandler alle innkommende saker etter tur. Behandlingstiden for klager hos oss er ca 45 dager.
2. Ta hånd om fakturaen
Siden vi primært reparerer produktet, og sekundært erstatter det med tilsvarende, anbefaler vi at du betaler fakturaen for å unngå at den forfaller i behandlingstiden. Påminnelsesgebyrer er aldri gøy.
Du kan velge mellom to alternativer:
- Betal hele fakturaen (inkludert produktet du ønsker å reklamere)
- Pause fakturaen
Før 15. mars 2024: For å kostnadsfritt pause fakturaen, kan du logge inn på klarna.com/no.
Etter 15. mars 2024: For å pause fakturaen kostnadsfritt kan du logge inn på svea.com/nb-no.
3. Send det skadede produktet til oss
Vi kommer til å varsle deg hvis og når det blir aktuelt å sende det skadede produktet til oss. Husk derfor å ikke sende inn et skadet produkt for reklamasjon uten å ha kontaktet oss først.
Slik sender du et produkt til oss:
- Sørg for at produktet er rent og fritt for gjørme og skitt. Hvis vi vurderer at produktet ikke er rent nok, returnerer vi det til deg.
- Pakk produktet i en passende eske slik at produktet ikke blir ytterligere skadet under frakt.
- Send med en kort beskrivelse av feilen/skaden, en eventuell indikasjon på hvor skaden er på produktet og reklamasjonsnummeret du får fra oss.
- Skriv ut den gratis returseddelen vi sendte til deg på e-post, og lever inn pakken til nærmeste postombud.
4. Undersøkelse og melding fra oss
Når vi har mottatt produktet, undersøker vi det nærmere. Dersom det er en godkjent klage, vil produktet primært bli reparert. Alternativt vil du bli tilbudt et nytt produkt eller refusjon. I tilfeller hvor vi videresender produktet til vår leverandør for vurdering, og eventuell reparasjon, betyr det at du vil stå uten produktet i denne tiden.
Vi følger alltid Forbrukerrådets anbefalinger.
Hva skjer ved en reklamasjon?
Mindre skader
Vi har et hendig team ved vår reklamasjonsavdeling i Stockholm som jobber med å reparere diverse mindre skader. I andre tilfeller prøver vi å finne en lokal syerske eller skomaker nær deg som kan hjelpe med reparasjonen. Da betaler du som kunde i første omgang reparasjonskostnaden, men vi ordner selvfølgelig full refusjon i etterkant! Bruk av lokale ressurser sparer både tid for våre kunder, men også unødvendig transport for miljøet vårt.
Større skader
Hvis det er en større eller mer avansert skade som verken vi eller en lokal håndverker kan reparere, kontakter vi våre leverandører som hjelper oss med reparasjonen. Våre leverandører er lokalisert over hele Europa. Noe som gjør at det kan ta litt lengre tid å få reparert et produkt, og som også betyr flere og lengre transporter. Vi prøver derfor alltid å reparere skadede produkter lokalt når det er mulig.
Hva skjer hvis det ikke går å reparere?
Noen ganger får vi tilbake varer som vi godkjenner for reklamasjoner og hvor du som kunde får tilbud om et nytt produkt eller pengene tilbake. Dersom produktet fortsatt kan brukes, og vi har leverandørens godkjenning, har vi samarbeid med blant annet speiderkorps, kirker og krisesentre i Stockholm hvor vi donerer klær og utstyr til de som trenger det mest.
Ta vare på dine produkter på best mulig måte
Ulykker kan selvfølgelig skje, selv den beste, men hvis vi tar vare på tingene våre og vasker de sånn de liker det best, kan vi minimere risikoen for at de blir ødelagt tidligere enn vi ønsker.
Telt |
- Rett telt til rett plass
- Bruk footprint
- Oppbevar det romslig
- Impregner ved behov
|
Sovepose |
- Unngå å vaske den for ofte
- Bruk soveposeliner
- Oppbevar den luftig
|
Liggeunderlag |
- Oppbevar den tørt, utrullet og med ventilen åpen
- Vask en gang per sesong
|
Skallplagg |
- Vask oftere enn du tror
- Impregner ved behov
|
Sko |
- Smør og impregner ved behov
- La de tørke langsomt (aldri i tørkeskap, ved et bål eller varmeelement)
|
Ull |
- Heng ut til lufting som første alternativ, deretter vask
- Vask alltid med ullvaskemiddel
|
Dun |
- Vask alltid med dunvaskemiddel
- Tørketrumle aldri med tennisballer (bruk heller innebandyballer eller ingenting)
|