År 2000

År 2000

Friluftssveriges renessanse og internettboblen

Tekst: Jenny Wikman

På radioen ble det spilt Destiny’s Child, Britney Spears, Savage Garden og Eminems «The Real Slim Shady”. Året er 2000 og en like åpenbar del av soundtracket er den plingende og skrapende lyden fra et modem som kobler seg til. Internettboblen sprekker og gigantselskapet Boo.com er det første som kapitulerer. Samtidig, i en kjeller i Stockholm, sitter vennene og klatrerne Klas Berggren, Mathias Hedström og Martin Larsson. Drevet av sin egen brennende sportsinteresse er de overbevist om at det, tross alt, er mulig å selge friluftsutstyr på nett. Timingen kunne ikke vært verre – eller bedre. Samme år begynner nemlig svensk friluftspolitikk å boble ordentlig på nasjonalt nivå. Friluftssverige samler krefter for ett nytt startsskudd etter den siste kulminasjonen rundt 60- og 70-tallet. Kompisene i kjelleren hadde rett – de deler sin store lidenskap med langt flere enn hverandre. Addnature dannes og resten er, som man sier, historie.

Året i korte trekk

  • Petzl lanserte sin første hodelykt med LED. Tidligere hadde kun grotteforskere modifisert sine hodelykter med røde, grønne og blå lysdioder for å forlenge batteriets levetid. Men da den nye, ultrakompakte, hvite LED’en kom, gikk ingeniørene på Petzel til jobben og designet Tikka-hodelykten, en mye lettere hodelykt enn de andre på markedet den gangen. Og som fortsatt finnes i vårt sortiment.
 
  • Den svenske folkehelsemyndigheten og Svenska Läkaresällskapet vedtok nasjonale retningslinjer for helsefremmende fysisk aktivitet. "Alle individer bør, helst hver dag, være fysisk aktive i minst 30 minutter. Intensiteten skal være minst moderat, f.eks. rask gange”, stod det blant annet.
 
  • Polartec laget det vaffellignende, symmetriske rutemønsteret Power Grid. Det fukttransporterende og pustende materialet brukes i dag av blant annet The North Face og Patagonia.
 
  • 9a + var fremdeles den vanskeligste graderte leden i verden (La Rambla i 1994 eller Open Air i 1996, avhengig av hvem i klatresamfunnet du spør. Begge av Alexander Huber).
 
  • Rogenstugan nord for Grövelsjön ble fullstendig ødelagt i en brann i september.
 
  • Haglöfs introduserer oss for sin produktserie L.I.M og definerer dermed en trend for fremgang: Minimalistisk friluftsliv med lav vekt. Less is more, rett og slett.

  • Svenska Turistföreningen feiret 115 år og arrangerte i juni sin første More of Sweden-dag med åpent hus på alle vandrerhjem. Dette var også første gang familiemedlemskap ble tilbudt.
 
  • På 80-tallet var Norrland og Lapplandsfjellene de mest populære stedene for svenskenes friluftsferie. Rundt 2000 var det flere og flere ferierende som dro mot mer sørlige destinasjoner som Dalfjällen - spesielt de skiglade.
 
  • Innen sykling og mountainbike hadde ingen hørt om verken Strava, 29-tommers hjul eller dropper-post. Syklene hadde et tredelt blad og narrow-wide-konseptet hadde ikke blitt oppfunnet ennå. Enduro hadde ikke tatt fart enda, noe som delvis kan forklares med kvaliteten på heldempede sykler. De eksisterte, men sto overfor utfordringen med å tilby myk demping nedover og samtidig være fast nok til å klatre effektivt i oppoverbakkene. Å tråkke i oppoverbakker med 150 mm bakdemping var en annen utopi. Og ingen hadde engang hørt om el-sykler.
 
  • Det pågikk en vill kamp blant nystartede internettbedrifter som la inn risikokapital og investerte i fremtidens nyere teknologi, i stedet for å avgrense kjernevirksomheten på eksisterende teknologi først og få en oversikt over faktiske inntekter. Blant annet spinkle nettsider som lastet raskt hos selskapene selv, med deres bredbånd - men ikke ute hos kundene, som fremdeles brukte modemer og knapt hadde tilgang til innholdet.
 
  • Addnature mottok aldri noen risikokapital, men de tre gründerne og Adlibris-grunnleggeren Pär Svärdson måtte vokse i liten skala i stedet - noe som kan ha reddet selskapet fra å bli dratt inn i internettboblen som så mange andre. I 2000 hadde vi en beskjeden omsetning på 800 000 kroner.

I dag ser vi tilbake på en tjueårig utvikling av svensk friluftsliv og teknisk produktinnovasjon. På Addnature feirer vi 20-årsjubileum og ser frem til hva de neste tiårene vil bringe. Kanskje droner vil frakte reparasjonskit til teltet ditt, langt ute i ingenmannsland, hvor ytterduken til teltet akkurat har revna? Eller kanskje vi gjør opprør mot skjermer og ny teknologi, og heller nyter naturen like spartansk som for ett århundre siden? En sak er ihvertfall sikker: vi er fortsatt like inspirert av både de store og små opplevelsene naturen har å tilby – og utstyret som gjør at vi kan komme oss ut. Eller som vi har sagt i 20 år nå: «We’ve got the gear, just add nature”!