Innhold
 

Trailsko

Raske og praktiske tips til deg som skal kjøpe trailsko

Trailsko

Å velge trailsko – tre hovedsteg:

  • Gå ut fra dine vanlige løpesko
  • Velg en såle som passer terrenget/underlaget du skal løpe i/på
  • Velg demping ut fra tidligere erfaringer, lengde på turen og terreng

Skal du kjøpe dine første par med terrengsko eller oppgradere til et nytt par? Les våre tips for hva som kan være bra å tenke på.

Velg trailsko ut fra de skoene du allerede har

Velg trailsko som ligner noen sko som føttene dine allerede er vant med. En bra grunnregel når du skal kjøpe nye trailsko, er å gå ut fra hvordan dine asfaltsko er oppbygd og velge en lignende modell. Om du ikke løper regelmessig og ikke har noen løpesko å gå ut fra, går det også bra å gå ut fra dine vanlige hverdagssko.

La oss for eksempel si at du til hverdags bruker sko med hæl. Da er det en god ide å velge ett par trailsko som har omtrent like høy hæl, eller drop, som nivåforskjell mellom hæl og tå. «Drop» er det ordet som ofte brukes når man prater om løpesko.

Mønster og knotter

Det finnes mange ulike trailspesifikke såler. Det som skiller en trailsåle fra en vanlig såle til asfalt er som regel gummiblandingen og det grove mønsteret. En trailsko har ofte bedre grep på glattere overflater, selv om det ofte er stor forskjell mellom modeller, beroende på hvilket terreng de er anpasset for. Trailsko med knotter passer best for løst underlag og orientering, mens såler som ikke har et like aggresivt mønster passer bedre i lettere terreng.

Hvor mye demping bør man ha?

Akkurat som med vanlige løpesko, så er det en del forskjeller i hvordan modellene er bygd opp og hvor mye demping de har. Det finnes alt fra minimalistiske trailsko til godt dempede modeller med store såler. Hvor mye demping du trenger kommer hovedsakelig an på tre ting:

    1. Hvor mye du har løpt tidligere
    2. Hvor langt du bruker å løpe
    3. Hvilket terreng du løper/vil løpe i

Tidligere erfaring

Løpesko med minimalistisk demping er kommet som en trend de siste årene og mange som skal begynne å løpe trail går ofte for minimalistiske trailsko uten drop. Minimalistiske sko gir deg nærkontakt med underlaget og føles lette og raske på beina. Nybegynnere bør starte med en type som ligger litt midt på treet når det gjelder demping. Det er viktig at kroppen din gradvis venner seg til en sko med lite demping. Utgå fra tidligere erfaring når du skal velge trailsko og gå for et par som ikke utsetter føttene for unødvendig stor belastning før du har blitt vant med å løpe.

Hvor langt kan du løpe?

For å kunne løpe langt uten å skades, er forutsetningen styrke, utholdenhet og kondisjon. Selv om bra sko også spiller en rolle, så er høyeste prioritet å venne kroppen til å løpe langt, gradvis. Hvilken demping som passer er akkurat som med alle andre aspekter innen løping; veldig individuelt.

En generell huskeregel er å velge trailsko med mer demping for lange distanser, mens trailsko med mindre demping passer best for korte til middels lange distanser. Det som er kort for noen kan være langt for andre, men å bruke dette som en liten huskeregel er ofte smart.

Hvilket terreng skal du løpe i?

En annen sak du må ta stilling til, er hvilket type terreng du skal løpe i. For en hardpakket jordsti med gruspartier trenger du mest sannsynlig mer demping for å få en bra følelse. Om du skal løpe i mykere terreng eller orientere, kan du gå for ett par trailsko med mindre demping siden terrenget i seg selv har en dempende effekt.

[vc_btn title=”TIL VÅRE LØPESKO” color=”chino” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.addnature.no%2Floping%2Flopesko.html|||”]
No Comments

Post A Comment