20 år med produktutvikling | addnature

20 år med produktutvikling
I 2007 skjedde en milepæl mange av oss på Addnature husker. Det første sirkulære outdoorproduktet ble lansert, med fibre fra gamle tekstiler. Og det var det svenske merket Houdini som produserte plagget. Deres arbeid har siden 2001 handlet om å gjøre så lite avtrykk som mulig. Visjonen var allerede da «Maximum experience, zero impact and beyond», og de startet jobben mot å bli helt sirkulære. I år er de sirkulære til en grad av 87% og målet er 100% allerede i 2022. Dette har selvfølgelig påvirket produktutviklingen deres i løpet av disse årene. En klar linje i deres bærekraftsarbeid er at et plagg ikke bare skal vare over tid når det gjelder kvalitet, men også være tidløst og passe inn når trender kommer og går. Det har gjort at vi fortsatt kjenner oss igjen i deres sortiment. Jesper Danielsson, som er Head of Design and Product på Houdini, forteller at teknologiske fremskritt har vært av stor betydning for produktutvikling. - I vårt arbeid med å lage stille, fleksible, kompatible plagg som varer lenge og tåler de ytre belastningene, har teknologien hjulpet oss. I dag kan vi oppfylle kravene på hard slitasje til halv vekt i forhold til for 20 år siden. Den tekniske utviklingen hjelper oss å gå tilbake til røttene og skape plagg som leverer mer, holder lengre og har en minimal negativ påvirkning. Et tydelig eksempel er vårt Made-to-move konsept. Enklere gjenvinning, bedre bevegelighet, mykere plagg, høyere slitestyrke og færre svake punkter. Win-win-win.
De siste årene har forbruket økt kraftig. Houdini vil at det skal gå mye, mye tregere. Den gjennomsnittlige bruken av et plagg overstiger ikke alltid ti ganger, mens deres nå ikoniske Power Houdi brukes i gjennomsnitt over 1200 ganger. Akkurat Power Houdi er et bra eksempel på et produkt som ikke har utviklet seg veldig mye og dermed fortsetter å være relevant, selv med mange år på nakken. Siden den ble lansert i 2003, har den fått nytt design ved mansjettene og tommelhull for bedre komfort, passformen har blitt noen centimeter lenger og produksjonen av genseren har flyttet nærmere forbrukeren for å redusere klimafotavtrykket. Bortsett fra det er den identisk med den første Power Houdin som kom på markedet. Det uttrykker dermed Houdinis motto: Our goal is not to be the latest news, but to never grow old.
"Sluttresultatet er at det gir mer kreativitet, flere alternativer og større effektivitet."

På den materielle siden har det skjedd mye og Jesper snakker om én spesiell betydelig utvikling. - Skallplagg er laget for å gi komfort til brukeren. Og nå også for planeten. Det er en økende forståelse for at vi ikke lenger trenger å fylle klærne våre med "søppel" eller kjemikalier som ikke fungerer sammen med oss som individer, men heller ikke med planeten. Den tekniske utviklingen av ull har gjort det mulig for oss å levere skallplagg fra både et planetarisk og et ytelsesperspektiv. Behovet for fluorkarboner i membraner og DWR er dermed borte. Tidligere har ull, som et naturlig baselag nærmest kroppen vært selvsagt, men materialet har gjenoppfunnet seg selv som et skallmateriale. Den tunge, tovede ullen er borte, og i stedet har den blitt lett, kompatibel, fleksibel og holdbar med en avstøtende overflate som setter kroppens mikroklima i fokus. Den spesifikke materialutviklingen i seg selv handler om å forstå det fulle potensialet til en fiber og la den komme til rette. Ullen kan levere above and beyond. Se Lana Shell og Desoli, samt Houdini Menu som klare eksempler på dette. Flere og flere mennesker har begynt å forstå (og forhåpentligvis kommer enda flere snart) viktigheten av en fremtid der teknologi og natur er i symbiose.
Men hva har skjedd innen klatringen?
Når vi startet i 2000, var klatring en av våre største aktiviteter og er det fortsatt i dag, men mye har skjedd siden den gang. Klatring har gått fra å være en sport med et innendørs treningsstudio i mistenkelige industriområder i utkanten av byen, til å nå være en populær treningsform som fortsetter å vokse. I dag finner vi klatrehaller sentralt i byene og ser nye folk ved klippene hver gang. Dette må jo ha påvirket utviklingen av produkter innen området? Kolin Powick er Category Director for klatring på Black Diamond. Han har tidligere jobbet som sjef innen Quality Engineering, noe som betyr at han har ødelagt og testet en del produkter samt fulgt utviklingen på nært hold. Outdoorinteressen har vokst hos den brede massen i løpet av de siste 20 årene, hvordan har det påvirket utviklingen av klatreprodukter? - Veksten til forbrukere har påvirket produktutviklingen i BEGGE ender av spekteret, fra nybegynnere til verdens beste klatrere.
- Når flere nykommere kommer inn på klatrescenen, må vi sørge for at vi lager produkter som gjør livet lettere for dem, og som gjør sporten mer tilgjengelig, mindre skremmende, tryggere og billigere. Ved å skyve teknologigrensene i "high-end" -delen, siver kunnskapen, produksjonsteknikken og materialene til slutt ned, noe som har resultert i overlegne produkter selv for den nye brukeren. Kolin forteller at innovasjonen har vært deres drivkraft for utvikling. Fra original Camalots til C4 til de ultralette Camalots. Han mener at en hovedårsak til at så mye har skjedd i løpet av disse årene, er den positive konkurransen som eksisterer i outdoorindustrien. Flere og flere selskaper kommer med innovative produkter og presser grensene for materialer, noe som betyr at alle må følge med for å holde tritt.
- Det har blitt gjort mange fremskritt innen materialer, teknologi og produksjonsprosesser gjennom årene som har gjort det mulig for oss å utvikle nye produkter og bedre måter å produsere eksisterende produkter på. Se bare på en sele for 20 år siden og en sele i dag. Selen, eller belay-slingen slik den ser ut i dag, kunne ikke vært laget for 20 år siden. Men etter min mening er teknologien som virkelig har endret forholdene for å produsere klatreutstyr, 3D- printing. For å kunne ha et konsept, må en av ingeniørene modellere det og deretter 3D-printe det ut over natten - slik at vi kan ha et fysisk testprodukt i hendene neste morgen. Det har virkelig gjort det mulig for ingeniører å drive med forskjellige og flere konsepter i et mye raskere tempo. Det som før tok uker med prototypebehandling til en betydelig kostnad, ofte utenfor vårt firma, blir nå bokstavelig talt håndtert over en av våre mange 3D-printere.
Ved å gjøre dette kan vi akselerere forsknings- og utviklingssyklusen ved å produsere et fysisk design før vi sender den til maskinverket for å gjøre en klatretest. Sluttresultatet er at det gir mer kreativitet, flere alternativer og større effektivitet. Vi gleder oss veldig til å kunne delta og følge utviklingen i ytterligere 20 år. Etter vår mening er den mest verdifulle utviklingen i disse årene at flere og flere mennesker får lære om naturen på forskjellige måter. Trender vil fortsette å komme og gå, men vår kjærlighet til naturen og lidenskapen for å få flere til å oppdage den vil alltid være konstant i vårt DNA.